Când într-adevăr țipăm…la cineva?

tipatIaca vin astăzi cu o nouă însemnare. Dat fiind faptul că începe sesiunea și că, la fel ca anul trecut, am lăsat proiectele grele pe ultima sută de metri, bănuiesc că însemnarea de față va fi aceea pe care o veți (re)citi mult timp până examenele mă vor sfârși:) . Să revenim. Subiectul însemnării de azi este “când într-adevăr țipăm la cineva? ” Cu alte cuvinte când o persoană are dreptul să ne reproșeze că al nostru glas dăunează auzului fin? Iată ce găsim pe dexonline.ro:

ŢIPÁ1, ţip, vb. I. Intranz. 1. (Despre oameni) A striga cu glas tare şi ascuţit (de durere, de spaimă); a zbiera. ♦ A vorbi cu glas ridicat; a-şi manifesta faţă de cineva nemulţumirea, enervarea, mânia prin vorbe răstite; a se răsti la cineva.

Ok, deci țipăm în momentul în care zbierăm și aici îmi vin în minte 2 imagini. 1 “auuuuuuuuuuuu!” -scaunul de la dentist. 2 “X-ulescuuuu”-momentul în care vedem pe cineva cunoscut, aflat la o distanță considerabilă față de locul în care ne aflăm noi. Punct lămurit. Însă dexonline.ro mai vine cu o precizare:

♦ A vorbi cu glas ridicat; a-şi manifesta faţă de cineva nemulţumirea, enervarea, mânia prin vorbe răstite; a se răsti la cineva.

RĂSTÍ, răstesc, vb. IV. Refl. A se adresa cuiva pe un ton aspru, ridicat ameninţător, a ridica glasul. – Et. nec.

Și acum apare nedumerirea: dacă avem într-adevăr un ton aspru (amenințător în sensul politicos de “eu am dreptate, nu tu”), ne manifestăm nemulțumirea și enervarea prin vorbele adresate, înseamnă de fapt că țipăm? Dar stai că totuși nu seamănă ca nivel al vocii nici cu “auuuuuuuuuuuu!” nici cu “X-ulescuuuu”. Sau una e să spui  “netrebnicule, ai vărsat paharul!” decât “ți-am zis să ai grijă.” Cu alte cuvinte, există a țipa și a ridica tonul. Dar problema este cum le diferențiem? Ar trebui să existe un fel de indicator al nivelului vocii noastre.  Astfel persoana de față ar avea dreptul să ne reproșeze că am țipat și noi, la rândul nostru, nu am mai contrazice-o că doar am ridicat tonul. Așadar, “când într-adevăr țipăm la cineva? “

Sursa pozei

  1. Leave a comment

Leave a Reply

